Jeśli podróżujesz samolotem, to czasem zdarza się sytuacja, że Twój lot jest opóźniony. Wtedy możesz ubiegać się o odszkodowanie, a jeśli zostaną spełnione określone warunki, przewoźnik musi wypłacić Ci rekompensatę finansową. Rozporządzenie EU 261/2004 to podstawa prawna, która gwarantuje Ci dochodzenie swoich praw. Sprawdź co dokładnie gwarantuje i jakie prawa daje pasażerom.
Spis treści
Rozporządzenie EU261/2004 – podstawowe informacje
Na podstawie tego właśnie rozporządzenia, pasażer, który miał spóźniony lot, może zgłosić się do przewoźnika o wypłatę odszkodowania. Jeśli opóźnienie na lotnisku jest skutkiem zaniedbań wynikających ze strony przewoźnika, a nie wynika z okoliczności nadzwyczajnych, jest to w zupełności wystarczający warunek do tego, aby ubiegać się o rekompensatę. Według tego rozporządzenia, przewoźnik jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania na przykład z powodu overbookingu, opóźnienia lub odwołania lotu. Podstawowy obowiązek linii lotniczych, to doprowadzenie do tego, aby wszystkie połączenia lotnicze odbyły się w wyznaczonym czasie, a co za tym idzie, wykorzystanie wszelkich racjonalnych środków, które do tego prowadzą. Jeśli pojawisz się w docelowym miejscu później niż 3 godziny lub gdy twój lot zostanie odwołany, a linie lotnicze nie poinformują Cię o tym fakcie minimum 14 dni wcześniej, masz prawo do ubiegania się o należną rekompensatę za błędy przewoźnika.
Przeczytaj cały poradnik na ten temat: https://aircashback.com/poradnik/rozporzadzenie-eu-261-2004-czym-jest-i-co-oznacza-dla-pasazerow-lotniczych.
Nadzwyczajne okoliczności zwalniają z konieczności wypłaty odszkodowania
Przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowanie pasażerom, jeśli opóźnienie nastąpi z jego winy. Natomiast istnieją tak zwane okoliczności nadzwyczajne, które zwalniają z tego obowiązku. Wszelkie przyczyny zewnętrzne, które zakłócają lot, to właśnie okoliczności nadzwyczajne. Takie czynniki, niezależne od linii lotniczych, które uniemożliwiają dotarcie samolotu do wybranego miejsca, zaliczają się do nich. Przede wszystkim wymienia się tutaj trudne warunki pogodowe, niepewną sytuację polityczną, strajk obsługi lotniska, a także takie usterki techniczne samolotu, którym nie dało się zapobiec. W tej sytuacji przewoźnik nie musi wypłacić odszkodowania pasażerom, których spotkała nieprzyjemność w postaci opóźnionego lotu.
Odwołany i opóźniony lot – kiedy przysługuje odszkodowanie?
W sytuacji odwołanego lotu, linie lotnicze mają obowiązek informować o tej sytuacji minimum 14 dni przed planowaną datą wylotu. Jeśli nie dotrzymają tego terminu, każdy pasażer ma prawo do odszkodowania. Dodatkowo ważny obowiązek linii lotniczych w przypadku odwołanego lotu, to zapewnienie pasażerom biletów na podobny lot, który jest możliwie jak najszybciej po tym odwołanym. Pasażer powinien mieć zapewnione środki transportu do miejsca zakwaterowania, jeśli nowy lot jest w innym terminie. W przypadku opóźnionego lotu, który był na miejscu później niż o 3 godziny od planowanej godziny, przysługuje odszkodowanie. Gdy pasażer czeka na spóźniony lot, musi być poinformowany o tej sytuacji, ale także mieć zapewnione posiłki, napoje i możliwość kontaktu telefonicznego lub mailowego z bliskimi. Może zaistnieć także sytuacja, gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu, a dzieje się tak w przypadku overbookingu, który także jest podstawą do wypłaty odszkodowania. Kwota odszkodowania może wynosić od 250 do 600 euro, w zależności od dystansu całego lotu.
Materiał promocyjny.